Ο νέος ΥΠΕΠΘ Αρης Σπηλιωτόπουλος ξεκίνησε την θητεία του χαϊδεύοντας τα αυτιά των νέων. «Αναλαμβάνω σε μια κρίσιμη περίοδο, η οποία είναι εξαιρετικά φορτισμένη. Υπάρχει οργή και θυμός για τη διάψευση των προσδοκιών, που δημιουργεί κλίμα έντασης. Καλά κάνουν και αμφισβητούν οι νέοι, καλά κάνουν και μας αμφισβητούν. Η αμφισβήτηση ανοίγει νέους ορίζοντες. Είναι το οξυγόνο μιας κοινωνίας» δήλωσε. Κατανοητό. Μια βασική του αποστολή φαίνεται να είναι η διαχείριση της τρέχουσας αναταραχής.

Το βράδυ στο δελτίο ειδήσεων του ΜΕΓΚΑ παραδέχθηκε ότι δεν έχει ιδιαίτερες γνώσεις σε θέματα παιδείας (το μόνο σχετικό που έχω δεί από αυτόν τα τελευταία χρόνια είναι ένα άρθρο υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων). Είπε επίσης ότι δεν έχει κάποιο μεταρρυθμιστικό σχέδιο αλλά είναι καλός στο να ακούει (καλό γνώρισμα). Είπε και ότι σκοπεύει να αρχίσει διάλογο στο διαδίκτυο με τους μαθητές (ελπίζω να εννοεί κάτι καλύτερο από το fonitonmathiton@ypepth.gr). Και συμπλήρωσε ότι οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις απαιτούν διακομματική συναίνεση. (Και αφού αυτή δεν υπάρχει, ας περιμένουμε. Ζήσε Μάη μου…)

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ξεμείνει από ιδέες. Το πρόγραμμά τους για την παιδεία έχει εξαντληθεί. Το έργο του κ. Σπηλιωτόπουλου είναι να διαχειριστεί τα πράγματα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μέχρι τις επόμενες εκλογές. Παρόλα αυτά, ο κ. Σπηλιωτόπουλος θα μπορούσε αν ήθελε να προσφέρει πολλά. Εφόσον δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια μεταρρυθμιστική ατζέντα και το ΥΠΕΠΘ είναι πρόθυμο να «ακούσει», θα μπορούσε να κάνει διερεύνηση των προβλημάτων. Δηλαδή, να βρει κάποιους αξιόλογους ανθρώπους να γυρίσουν στα σχολεία, να μιλήσουν με εκπαιδευτικούς, με μαθητές, με γονείς, και να καταγράψουν τα προβλήματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα να μελετήσουν τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών, να συνεργαστούν με αξιόλογους πανεπιστημιακούς που ασχολούνται με θέματα Παιδαγωγικής, και να συλλέξουν όλα εκείνα τα στοιχεία που απαιτούνται για τη χάραξη ενός μεταρρυθμιστικού σχεδίου.

Θα μου πείτε, υπάρχει το ΕΣΥΠ. Πέρα από την αναμενόμενη πρόταση για το εξεταστικό, δεν γνωρίζω τι κάνει το ΕΣΥΠ, για αυτό και δεν μπορώ να κρίνω. Δεν υπέπεσε πάντως στην αντίληψή μου, ούτε και σε αυτήν των εκπαιδευτικών με τους οποίους μίλησα, κάποια ευρεία κινητοποίηση σαν αυτή που περιέγραψα πιο πάνω. Και, ας μου επιτραπεί να πω ότι η εμπειρία από τη λειτουργία του ΕΣΥΠ επί υπουργείας Γιαννάκου δεν ήταν και ό,τι το καλύτερο (η επιτροπή Βερέμη έχει μεγάλες ευθύνες για την άτολμη και δυσλειτουργική μεταρρύθμιση του 2007). Υπάρχει και μια επιτροπή υπό τον κ. Μπαμπινιώτη που συνέστησε ο προηγούμενος ΥΠΕΠΘ. Ε, ας μη γίνω πάλι κακός· αρκετά του έχω σύρει του ανθρώπου. Δεν προσδοκώ τίποτα από την επιτροπή του.

Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν λέω τίποτα γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει τίποτα. Εξάλλου, τρία χρόνια τώρα τα λέμε εδώ μέσα.

Άλλες δράσεις:
* Να καλέσει ξένους ειδικούς εκπαιδευτικής πολιτικής και Παιδαγωγικής να κάνουν μια εξωτερική αξιολόγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
* Να ξεκινήσει μια ευρεία αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων.
* Να αναθέσει σε επιτροπή τον σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης (νομίζω ότι το υπάρχον είναι ελλιπές)
* Να αναθέσει σε άλλη επιτροπή την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την τεχνική/επαγγελματική εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη και τη διεθνή εμπειρία

Αν κάνει έστω και κάποια από τα παραπάνω ο κ. Σπηλιωτόπουλος, θα έχει την απεριόριστη ευγνωμοσύνη μας.

Advertisements