Ο Επιτάφιος του Περικλή στην Ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου του Θουκυδίδη είναι ένα από τα αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που περιέχει βαθιά μηνύματα και για την σημερινή εποχή. Δικαίως λοιπόν διδάσκεται στο ελληνικό σχολείο. Όμως, περνάνε τα μηνύματα αυτά στους μαθητές; Οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους μίλησα είπαν όχι.

Ο Επιτάφιος διδάσκεται στην Γ’ Λυκείου 1 ώρα την εβδομάδα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εβδομάδα τα παιδιά διδάσκονται μερικές γραμμές αρχαίου κειμένου. Δηλαδή, μέχρι να μπουν πάλι στο κλίμα του κειμένου και να θυμηθούν τι είπαν την περασμένη εβδομάδα, έχει χτυπήσει το κουδούνι. Επίσης, δεν είναι πανελλήνια εξεταζόμενο μάθημα και η επίδοση των μαθητών σε αυτό δεν έχει καμιά επίπτωση στην πολυπόθητη είσοδό τους στην πανεπιστημιακή σχολή της αρεσκείας τους. Έτσι, τα παιδιά το εκλαμβάνουν ως απόλυτο χάσιμο χρόνου. Πολλά κατά τη διάρκεια αυτού του μαθήματος διαβάζουν για τα μαθήματα κατεύθυνσης.

Μια ιδέα για τη βελτίωση της κατάστασης αυτής είναι να διδάσκεται ο Επιτάφιος μαζί με την Αντιγόνη στη Β’ Λυκείου (με αύξηση των ωρών από 2 σε 3). Ας μειωθούν τα μαθήματα κατεύθυνσης στη Β’ Λυκείου και ας αυξηθούν στη Γ’ Λυκείου. Μια επιπρόσθετη ιδέα είναι να ολοκληρώνεται η διδασκαλία του Επιταφίου σε 2-3 μήνες, αντί να τραβάει ολόκληρη τη χρονιά. Αυτό θα έλυνε το πρόβλημα της ασυνέχειας. Απλές ιδέες.

Συνεχίζοντας σε αυτόν τον ειρμό, και μια και γίνεται πολύς λόγος τελευταία για μεταλυκειακό προπαρασκευαστικό έτος, ερωτώ: η Γ’ Λυκείου δεν είναι σήμερα λίγο πολύ ένα προπαρασκευαστικό έτος; Οι μαθητές επικεντρώνουν στα πανελλήνια εξεταζόμενα μαθήματα και αγνοούν εντελώς τα μαθήματα γενικής παιδείας. Γιατί δεν εξαλείφονται εντελώς τα μαθήματα γενικής παιδείας και να αφοσιωθεί η Γ’ Λυκείου στην εξειδίκευση και την προετοιμασία για το πανεπιστήμιο; Ταυτόχρονα, να καταργηθούν εντελώς οι κατευθύνσεις στη Β’ Λυκείου και έτσι να έχουμε 5 χρόνια γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συν 1 εξειδίκευσης. Τι λέτε;

Advertisements