17-19 Οκτωβρίου παρακολούθησα συνέδριο στη Δράμα με τίτλο «Ο εκπαιδευτικός και το έργο του», που διοργανώθηκε από την Εταιρεία Επιστημών Αγωγής Δράμας (ΕΤΕΑΔ). Η ΕΤΕΑΔ ιδρύθηκε το 1999 και έκτοτε έχει διοργανώσει δύο ακόμη πανελλήνια συνέδρια κι ένα βαλκανικό. Πρόεδρός της είναι ο κ. Ν. Γεωργιάδης, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα βρίσκεται εδώ:

http://dipe.dra.sch.gr/news/programma_sinedrio_new.pdf

Εντυπώσεις:

* Είναι ενθαρρυντικό να παρατηρούνται πρωτοβουλίες όπως αυτή της ΕΤΕΑΔ, και μάλιστα σε μια μικρή πόλη της περιφέρειας. Δείχνει ότι υπάρχουν άνθρωποι που νοιάζονται και πονούν για την ελληνική εκπαίδευση.

* Η προσέλευση δεν ήταν ικανοποιητική. Ήταν απογοητευτικό ότι οι εκπαιδευτικοί της Δράμας έδειξαν ελάχιστο ενδιαφέρον να παρακολουθήσουν το συνέδριο. Σχεδόν όλοι όσοι συμμετείχαν είχαν κάποιο «θεσμικό λόγο» να είναι εκεί, ήταν π.χ. διδάκτορες ή υποψήφιοι διδάκτορες, σχολικοί σύμβουλοι, ή τουλάχιστον διευθυντές σχολείων.

* Η ποιότητα των εισηγήσεων δεν μου φάνηκε ιδιαίτερα υψηλή. Π.χ. κάποιες εισηγήσεις ήταν εντελώς περιγραφικές και δεν προσέφεραν τίποτα καινούριο (ούτε καν για μένα τον ερασιτέχνη). Έπειτα, δεν βλέπω να επικεντρώνουν στα πιο σημαντικά ζητήματα. Π.χ., ένα σημαντικό κατά τη γνώμη μου ζήτημα είναι η μέτρηση της αποτελεσματικότητας μιας σχολικής μονάδας, με ποιές μεθόδους δηλαδή μπορούμε να μετρήσουμε αν ένα σχολείο εκπληρώνει τους εκπαιδευτικούς του σκοπούς. Δεν είδα τίποτα πάνω σε αυτό το θέμα. Επίσης αρνητικό ήταν ότι ουκ ολίγοι από τους εισηγητές ήταν απόντες κατά την προγραμματισμένη ομιλία τους.

* Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες για μένα παρεμβάσεις ήταν – εκτός προγράμματος – από τον κ. Γ. Γεωργίου, επιθεωρητή από την Κύπρο. Έμαθα λοιπόν ότι α) στην Κύπρο δεν έχουν καταργηθεί οι επιθεωρητές, και αυτό δεν φαίνεται να δημιουργεί πρόβλημα, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς των ελλαδιτών συνδικαλιστών, β) οι διορισμοί και προαγωγές στην Κύπρο γίνονται από την «επιτροπή εκπαιδευτικής υπηρεσίας», μια ανεξάρτητη αρχή τα μέλη της οποίας διορίζονται από τον Πρόεδρο επί θητεία 6 ετών, και γ) όλα τα στελέχη του κυπριακού υπουργείου Παιδείας είναι υπηρεσιακά. Το μόνο πολιτικό στέλεχος είναι ο Υπουργός. Βλέπουμε λοιπόν ότι η Κύπρος είναι σε καλύτερη θέση από την Ελλάδα σε πολλά πράγματα.

* Όπως έγραψα και σε προηγούμενο ποστ, ήταν απογοητευτική η απουσία εκπροσώπων του Υπουργείου Παιδείας, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και λοιπών φορέων που είναι υπεύθυνοι για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής.

Advertisements