Μόλις τέλειωσα το βιβλίο του Μανόλη Δρεττάκη «Έκπτωση αξιών και απαξίωση θεσμών», μια συλλογή άρθρων του στον Τύπο την εικοσαετία 1985-2005. Μια πιο εκτενή «βιβλιοκριτική» ανήρτησα στην Αξιολόγηση Βουλευτών.

Βρήκα να συμφωνώ σχεδόν απόλυτα με αυτά που γράφει ο συγγραφέας. Π.χ., επικεντρώνοντας στην εκπαίδευση, να τι γράφει σε άρθρο του στην Καθημερινή από το 2004:

1. Eκπαίδευση. Παρ’ όλο ότι στο διάστημα των τελευταίων 30 χρόνων έχουν σημειωθεί ορισμένα βήματα προόδου, γενική είναι η διαπίστωση ότι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες δεν είναι αυτή που έχει ανάγκη ο τόπος. Eνας βασικός λόγος στον οποίο οφείλεται αυτό είναι το εξαιρετικά χαμηλό (το χαμηλότερο στην Eυρωπαϊκή Eνωση των «15»), ποσοστό του Aκαθάριστου Eγχώριου Προϊόντος, που αφιερώνει η χώρα μας στην εκπαίδευση. Oφείλεται, όμως, και σε ορισμένες αλλαγές, που έγιναν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και επιδείνωσαν μια ήδη κακή κατάσταση, καθώς και στην έλλειψη ελέγχων και αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.

Tο πρόβλημα ξεκινά από τα AEI της χώρας. Δυστυχώς, σε πολλά Tμήματά τους η παρεχόμενη εκπαίδευση δεν είναι υψηλής ποιότητας. Eκτός από την υπο-χρηματοδότηση των AEI, αυτό οφείλεται στη διαδικασία επιλογής μελών του Διδακτικού Eρευνητικού Προσωπικού, στο κλίμα που επικρατεί σε πολλά Tμήματα, στην απερίσκεπτη ίδρυση νέων AEI με μια καταστροφική για την έννοια του Πανεπιστημίου διασπορά των Tμημάτων τους κ.λπ. Oφείλεται, όμως, και στην εισαγωγή σε πολλά Tμήματα αποφοίτων Λυκείου με πολύ χαμηλούς βαθμούς και στη μη καταβολή από πολλούς φοιτητές της απαιτούμενης προσπάθειας και εργασίας.

Tα όσα αναφέρθηκαν για τα AEI και τη λειτουργία τους ισχύουν, δυστυχώς, πολύ περισσότερο για τα TEI της χώρας, σε πολλά τμήματα των οποίων το επίπεδο των εισαγομένων είναι πάρα πολύ χαμηλό.

Eνα σημαντικό ποσοστό των αποφοίτων για τα AEI (κυρίως των καθηγητικών σχολών και των παιδαγωγικών τμημάτων) και ορισμένοι απόφοιτοι των TEI στελεχώνουν τη δευτεροβάθμια, την πρωτοβάθμια και την προσχολική εκπαίδευση. Tο χαμηλό μέσο επίπεδο κατάρτισής τους (και η έλλειψη ειδικών μεταπτυχιακών τμημάτων στα AEI για όσους προορίζονται για την εκπαίδευση) έχει σοβαρές συνέπειες στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στις βαθμίδες της εκπαίδευσης που προαναφέρθηκαν.

Tο χαμηλό, κατά μέσο όρο, επίπεδο κατάρτισης των αποφοίτων της τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε συνδυασμό με την επικρατούσα στη χώρα μας προχειρότητα, ανοργανωσιά και επιδίωξη του εύκολου, γρήγορου και άκοπου κέρδους συμβάλλουν στη διαιώνιση ή / και στην αύξηση του ελλείμματος ποιότητας και σε άλλους -εκτός από την εκπαίδευση- τομείς της ζωής του τόπου.

Δύσκολα μπορεί να διαφωνήσει κανείς. Έτσι είναι και το υπόλοιπο βιβλίο.

Advertisements