Την αναδημοσιεύω ολόκληρη. Ελπίζω να μην έχει αντίρρηση η εφημερίδα. Αν έχουν ας μου γράψουν και θα την κατεβάσω.

-Μεθαύριο αρχίζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις. Πέρσι σημειώθηκαν αρκετά παρατράγουδα. Φέτος έχετε πάρει τα μέτρα σας;

Εμείς ως υπουργείο πήραμε όλα τα απαιτούμενα μέτρα ώστε, πρώτον, να λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι που ενέχονται στις περσινές ιστορίες, δεύτερον, να θωρακίσουμε την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία του συστήματος των Πανελληνίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι επεκτείναμε το ασυμβίβαστο γι’ αυτούς που συμμετέχουν στις επιτροπές, αντικαθιστούμε περιοδικά την Κεντρική Επιτροπή των Πανελληνίων Εξετάσεων, χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες για να ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες ηλεκτρονικών διαρροών κ.λπ. Θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους τους υποψηφίους καλή επιτυχία.

-Αλλάξατε τη σύνθεση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων. Πιστεύετε ότι έτσι διασφαλίζεται η καλύτερη επιλογή θεμάτων;

Είναι κανόνας η αλλαγή αυτής της επιτροπής σε περιοδική βάση, άλλωστε προβλέπεται κιόλας από τις διατάξεις, και νομίζω ότι αυτό είναι πάρα πολύ σωστό.

-Φέτος θα υπάρχουν οδηγίες για εύκολα θέματα ούτως ώστε να μην πέσουν πολλοί υποψήφιοι κάτω από τη βάση και να μη μείνουν κενές θέσεις ή για δύσκολα προκειμένου να ξεχωρίσουν οι άριστοι;

Η διαβάθμιση των θεμάτων νομίζω ότι είναι η καλύτερη απάντηση στο ερώτημά σας. Η διαβάθμιση των θεμάτων επιτρέπει στον μεσαίο μαθητή, ο οποίος προσπαθείνα δικαιωθεί, αν η προσπάθειά του έγινε επιμελώς και συστηματικά, και την ίδια ώρα δίνει τη δυνατότητα στον καλό μαθητή να διακριθεί καταγράφοντας επιδόσεις που θα του επιτρέψουν να επιτύχει τις επιλογές που έκανε.

-Εχετε προαναγγείλει την αλλαγή του εξεταστικού συστήματος.

Εντός του έτους θα ανοίξουμε τον δημόσιο διάλογο για την αποδέσμευση του Λυκείου από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την επόμενη κυβερνητική περίοδο επί τη βάσει των συμπερασμάτων αυτού του διαλόγου θα εκδηλωθεί αντίστοιχη θεσμική νομοθετική πρωτοβουλία, που ουσιαστικά θα διαμορφώνει το
νέο σύστημα.

-Μπορείτε να μας περιγράψετε πώς βλέπετε το σύστημα το οποίο θα αντικαταστήσει πλήρως τις Πανελλήνιες; Θα καταργηθούν εντελώς οι εξετάσεις;

Η γενικότερη ευρωπαϊκή τάση είναι να διευκολύνεται η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το φίλτρο να μεταφέρεται από το Λύκειο μέσα στο Πανεπιστήμιο και στο ΤΕΙ και είναι βέβαιο ότι και η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει έξω από την πανευρωπαϊκή λογική.

-Σκέφτεστε δηλαδή να καθιερώσετε μετά το Λύκειο έτος προετοιμασίας για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ; Θα διοργανώνουν τις εξετάσεις τα πανεπιστήμια;

Και οι δύο προτάσεις είναι πράγματι στο τραπέζι και τις εξετάζουμε. Απώτερος στόχος είναι να αυξηθούν οι εισακτέοι στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αν είναι δυνατόν όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εισάγονται και η περαιτέρω αξιολόγηση να γίνεται από αυτά. Επιδιώκουμε διακομματική συμφωνία, έτσι ώστε η εφαρμογή των τελικών αποφάσεων να είναι εξασφαλισμένη ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα θα είναι στην κυβέρνηση.

-Πότε θα πάρουν οι μαθητές στα χέρια τους το νέο βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ’ ∆ημοτικού; Υπάρχουν δικλίδες ασφαλείας ότι δεν θα διαστρεβλωθεί και πάλι η Ιστορία;

Εγινε η σχετική προκήρυξη για τη συγγραφή του βιβλίου. Ενδιαφέρθηκαν περίπου 52 άτομα για τη συγγραφική ομάδα και 70 άτομα για την ομάδα αξιολόγησης. Επελέγησαν μια τριμελής επιτροπή για τη συγγραφή και μια τετραμελής επιτροπή για την αξιολόγηση. Και στις δύο επιτροπές προΐστανται διακεκριμένοι καθηγητές Ιστορίας. Η συγγραφή ήδη έχει εγκριθεί και ξεκινήσει, αλλά το βιβλίο θα είναι έτοιμο το επόμενο σχολικό έτος 2009-2010. Είναι προτιμότερο όμως να κάνουμε κάτι ποιοτικό που θα απαντά στις ανάγκες των παιδιών της ΣΤ’ ∆ημοτικού παρά κάτι πρόχειρο που μπορεί να πολλαπλασιάσει τα προβλήματα.

-Αναφερθήκατε στο σοκ που χρειάζεται η πανεπιστημιακή βαθμίδα και στη συνταγματική αναθεώρηση για τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Μιλάμε για μη κρατικά πανεπιστήμια, όχι για ιδιωτικά. Αυτή είναι μια πάγια θέση που υποστήριξε η Νέα ∆ημοκρατία στο παρελθόν και συνεχίζει να την υποστηρίζει. Θεωρώ ότι η συνύπαρξη των δύο μορφών ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δημιουργεί άμιλλα που θα απελευθερώσει και θα ενεργοποιήσει και τις υγιείς επιστημονικές δυνάμεις του δημοσίου πανεπιστημίου, οι οποίες θα μπορέσουν να νικήσουν τη δικτατορία των μετριοτήτων.

-Στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα εγγράφεται όποιος μπορεί να πληρώνει;

Οχι, για την εισαγωγή στα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ιδρύματα θα ισχύουν οι ίδιοι όροι που ισχύουν και για τα δημόσια. Αν υπήρχαν τώρα, θα εισάγονταν φοιτητές με το σύστημα των Γενικών Εξετάσεων. Στο μέλλον θα ισχύσει ό,τι θα ισχύει και για τα δημόσια. Αλλωστε και στα αντίστοιχα ιδρύματα του εξωτερικού υπάρχουν διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής των φοιτητών.

-Πώς θα λειτουργούν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Τι θα γίνει με τα δίδακτρα;

Επί της αρχής μπορώ να σας πω ότι θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και οι δύο τύποι ιδρύματος με τον ίδιο τρόπο, και σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση και την εξασφάλιση της αξιοκρατίας. Ενα μη κρατικό πανεπιστήμιο το οποίο θα θεσπίσει την αρχή των διδάκτρων θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, εκ των προτέρων και στην προγραμματική του συμφωνία με το Ελληνικό ∆ημόσιο, προκειμένου να αδειοδοτηθεί να αναλαμβάνει την ευθύνη το ίδιο να καλύπτει ένα σημαντικό ποσοστό φοιτούντων με υποτροφίες.

-Γιατί τα παιδιά των πολιτικών προτιμούν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια;

Αυτό που λέτε δεν ισχύει απόλυτα. Υπάρχουν ορισμένα παιδιά που πάνε στο εξωτερικό και κάποια άλλα που ξεκινούν και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους αποκλειστικά εντός της χώρας μας. Αυτό το οποίο μερικές φορές φαίνεται λίγο αντιφατικό και παράλογο είναι το γεγονός ότι αυτοί που είναι ενάντια στη λειτουργία μη κρατικού πανεπιστημίου στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού και δεν θέλουν να δεχτούν το δικαίωμα μιας μεσαίας ή φτωχής ελληνικής οικογένειας να μπορεί και αυτή να κάνει το αντίστοιχο όχι στο εξωτερικό, αλλά στην ίδια της τη χώρα. Νομίζω ότι αυτό είναι υποκριτικό και δείχνει
ασυνέπεια λόγων και έργων.

-Υπάρχει η αίσθηση ότι η μεταρρύθμιση στην Παιδεία πήγε πίσω. Αληθεύει ή απλώς την προχωράτε αναίμακτα;

Η μεταρρύθμιση, όπως εξήγησα από την πρώτη στιγμή, όχι μόνο δεν σταματάει, αλλά συνεχίζεται. Ο κάθε υπουργός βεβαίως έχει το δικό του ύφος και τη δική του μεθοδολογία στον τρόπο με τον οποίο θα επιδιώξει να κάνει πράξη αυτά τα οποία ευαγγελίζεται η νοµοθετική µεταρρύθµιση που έλαβε ήδη χώρα.

-Θα κόψετε τη χρηµατοδότηση των ιδρυµάτων που δεν συµµορφώνονται;

Ο τετραετής προγραµµατισµός ως µοντέλο έχει δοθεί στα ιδρύµατα πολύ πριν από το Πάσχα και εκπνέει η προθεσµία, εντός της οποίας θα πρέπει να µας υποβάλουν προτάσεις για να µπορέσουν να χρηµατοδοτηθούν. Εχω εξηγήσει ότι σε καµία περίπτωση δεν θα αγγίξουµε τις χρηµατοδοτήσεις που αφορούν στη φοιτητική µέριµνα ή στα λειτουργικά έξοδα, δηλαδή στις µισθοδοσίες των εργαζοµένων, αλλά δεν θα δώσουµε χρήµατα σε ένα ίδρυµα, το οποίο δεν θα µας έχει προηγουµένως υποβάλει ολοκληρωµένο προγραµµατισµό για να ξέρουµε πώς θα αξιοποιηθούν αναπτυξιακά και ερευνητικά αυτά τα χρήµατα.

-Τι µήνυµα στέλνετε σε φοιτητές και πανεπιστηµιακούς που πραγµατοποιούν καταλήψεις και προαναγγέλλουν απεργίες;

Η µεταρρύθµιση έχει ψηφιστεί από τη Βουλή, είναι νόµος και θα εφαρµοστεί. Από τη στιγµή πια που το
ΑΕΙ είναι αυτόνοµο και αυτοδιοικούµενο θα πρέπει να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους και να στηρίξουµε όλοι µαζί το δηµόσιο ελληνικό πανεπιστήµιο. Αν εγκλωβιστούµε σε ακραίες συµπεριφορές ορισµένων µικρών συνόλων, αν δεν προστατεύσουµε την εφαρµοσµένη δηµοκρατία, τότε από µόνοι µας υπονοµεύουµε το µέλλον και την προοπτική του δηµόσιου πανεπιστηµίου και αυτό νοµίζω ότι θα έχει επιπτώσεις και στην κοινωνία µας αλλά και στην εκπαίδευση.

-Ο κ. Ευάγγελος Μεϊµαράκης έθεσε το θέµα της υποχρεωτικής στράτευσης µετά το Λύκειο. Πώς το βλέπετε;

Θετικά. ∆εν το απορρίπτουµε. Ωστόσο, χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία και πρέπει να πάρουµε τη γνώµη ειδικών παιδαγωγών και ψυχολόγων. ∆ιότι σε έναν απόφοιτο αν του κόψεις τη δυναµική ίσως να µην µπορεί να βρει ξανά τον βηµατισµό του. Εξετάζουµε ακόµη και το ενδεχόµενο να κάνουν τη βασική τους εκπαίδευση αµέσως µετά το Λύκειο και να συνεχίζουν τις σπουδές τους κατόπιν.

-Οι υποψήφιοι θα διαγωνιστούν για μία θέση στα ΤΕΙ. Ορισμένοι όμως υποστηρίζουν πως 《κάποιες σχολές των ΤΕΙ ούτε με διαφήμιση δεν προσελκύουν σπουδαστές》.

Θεωρώ ότι η βάση του 10 δεν είναι το κύριο πρόβλημα λόγω του οποίου πολλές φορές στο παρελθόν έμειναν απλήρωτες οι θέσεις των σπουδαστών στα ΤΕΙ. Αυτή δεν πρόκειται να καταργηθεί, γιατί αυτή η κυβέρνηση δεν κάνει εκπτώσεις επ’ ουδενί στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαιδευτικής υπηρεσίας, ιδιαίτερα σε επίπεδο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

-Τι θα αλλάξει;

Αυτό το οποίο έφταιγε μέχρι τώρα για τις μη πληρωθείσες θέσεις είναι ότι, πρώτον, σε πάρα πολλά ΤΕΙ της χώρας δεν υπήρχαν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, με αποτέλεσμα πάνω από περίπου 350.000 απόφοιτοι ΑΕΙ ή ΤΕΙ να μην μπορούν να ενταχθούν σήμερα στην αγορά εργασίας ή να ετεροαπασχολούνται. Το 2008 εμείς θα κατοχυρώσουμε τα επαγγελματικά δικαιώματα αυτών των αποφοίτων που αφορούν σε 34 τμήματα ΤΕΙ και σε 11 πανεπιστημιακά. Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι θα πρέπει οι ειδικότητες των ΤΕΙ να οδηγούν σε δεξιότητες και σε γνώσεις που είναι χρήσιμες για την ένταξη στην αγορά εργασίας. Κάτι τέτοιο πολλές φορές, επειδή τα δεδομένα αλλάζουν ραγδαία γύρω μας, θα πρέπει να οδηγήσει σε μετονομασία τμημάτων, σε συγχωνεύσεις ή σε δημιουργία άλλου τύπου αναλυτικών προγραμμάτων και σε στροφή προς άλλα επιστημονικά πεδία.

Advertisements