Τις μέρες αυτές ο υπουργός Παιδείας βρίσκεται σε περιοδεία στις ΗΠΑ μαζί με τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου κ. Δημήτρη Πλατή. Χτες μίλησε στο κτίριο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Σωματείων Ν.Υ. στην οποία παραβρέθηκα. Το παρακάτω δεν είναι πλήρες· μόνο ό,τι θυμάμαι. Ένα σχετικό αρθράκι με περισσότερες πληροφορίες είναι αυτό.

Ο κ. Στυλιανίδης ζωγράφισε πρώτα μια ρόδινη εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας (Ολυμπιακοί αγώνες, αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, υψηλός ρυθμός ανάπτυξης, επενδύσεις στα Βαλκάνια, το βέτο για τα Σκόπια, κτλ) με σκοπό μάλλον να ανυψώσει το ηθικό της ομογένειας (δε μίλησε καθόλου για τη διαφθορά που έχει εξαπλωθεί παντού, το πελατειακό κράτος, τα σκάνδαλα που ξεσπούν κάθε 2-3 μήνες, τα πανεπιστήμια των τραμπούκων, κτλ). Δήλωσε ότι η Ελλάδα είναι στο σωστό δρόμο και ότι δεν είναι μια παρηκμασμένη χώρα στη γωνιά της Ευρώπης (προσωπικά διαφωνώ και στα δύο).

Αναφέρθηκε μετά στα σχέδια του Υπουργείου για την Παιδεία στην Ελλάδα: «έξυπνο σχολείο», δωρεάν διανομή υπολογιστών καθώς και αυτά τα εύηχα αλλά μάλλον ανούσια που παρουσιάζουν τελευταία ως «πυλώνες» της πολιτικής του υπουργείου, δηλαδή «ανθρωποκεντρική παιδεία», «περιβαλλοντική εκπαίδευση», «ελληνομάθεια» κτλ. Μίλησε για την αναθεώρηση του άρθρου 16 και το παρουσίασε ως ένα τρόπο να βρουν δουλειά στην Ελλάδα τα παιδιά των ομογενών και οι απόδημοι επιστήμονες. Μίλησε και για το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού, αφήνοντας αιχμές για την προκάτοχό του. Είπε ότι η απόσυρση του βιβλίου έγινε «με επιστημονικό τρόπο» (εκεί έκανα προσπάθεια να μην καγχάσω).

Αναφέρθηκε τέλος στις ενέργειες που αφορούν την ομογένεια. Μίλησε για σχέδια δημιουργίας πρότυπων σχολείων (το αντίστοιχο του κολεγίου Αθηνών, αλλά από την Ελλάδα για την Αμερική), νηπιαγωγεία, κτλ. Για το πανεπιστημιακό δυναμικό είπε ότι γίνεται προσπάθεια καταγραφής του από το ΣΑΕ και τα προξενεία (όντως, πριν από λίγο καιρό μια κυρία από το ΣΑΕ, Anna Housakos, συνέλεγε στοιχεία). Έχουν καταγραφεί είπε γύρω στους 1000 αλλά πιστεύουν ότι υπάρχουν πάνω από 3,000 Έλληνες στα πανεπιστήμια της Αμερικής. Μετά σκοπεύουν είπε να οργανώσουν κατά τόπους συνέδρια και μετά ένα παγκόσμιο στην Ελλάδα όπου θα προσκληθούν και Έλληνες πανεπιστημιακοί για να «γνωριστούν». Μου φάνηκαν half-baked τα σχέδια αυτά. Έχουμε ξανακούσει παρόμοια στο παρελθόν. Αμφιβάλλω ότι θα γίνει τίποτα.

Ακολούθησαν ερωτήσεις. Ο συνάδελφος Ευ. Κατσαμάκας από το Fordham ρώτησε πώς μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε την καταγραφή των πανεπιστημιακών. Εγώ ρώτησα τι θα γίνει με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Απάντησε μεν ότι συμφωνεί αλλά πρέπει πρώτα το κράτος να κάνει το χρέος του (επιμόρφωση κτλ) και μετά (ζήσε Μάη μου …). Μετά το γύρισε στην αξιολόγηση των πανεπιστημίων. Κάποιος ρώτησε για τις δυσκολίες που είχε η κόρη του να αναγνωριστεί το πτυχίο της από το Cooper Union. Ο υπουργός απάντησε ότι γίνεται κάποια προσπάθεια να αλλάξει ο τρόπος αναγνώρισης των πτυχίων του εξωτερικού και να έρθει πιο κοντά σε αυτά που γίνονται στην Ευρώπη. Κάποιος ζήτησε να αποσπαστούν περισσότεροι Έλληνες εκπαιδευτικοί στις ΗΠΑ ώστε να μαθαίνουν τα παιδιά σωστά ελληνικά. Κάποιος ρώτησε αν θα αποδέχετο ο ίδιος την ονομασία «Νέα Μακεδονία». Απάντησε διπλωματικά. Τόνισε το γεγονός ότι 120 χώρες έχουν ήδη αναγνωρίσει τα Σκόπια ως «Μακεδονία» και αν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν και το θέμα παραπεμφθεί στη γενική συνέλευση του ΟΗΕ, το αποτέλεσμα μάλλον δεν θα είναι ευνοϊκό για μας.

Είχα στο μυαλό μου κι άλλες ερωτήσεις, που όμως δεν έκανα λόγω χρονικού περιορισμού. Π.χ.:

α) παρουσιάζετε την αναθεώρηση του άρθρου 16 ως το μόνο δρόμο παλιννόστησης του επιστημονικού δυναμικού της διασποράς. Η Ελλάδα ήδη διαθέτει αρκετά δημόσια πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Αυτό σημαίνει ότι τα αφήνετε στην τύχη τους; Θα αφήσετε σε αυτά να προσλαμβάνονται οι κολλητοί των κολλητών;

β) Οι ρυθμίσεις του περσινού νόμου για τα πανεπιστήμια καρκινοβατούν. Η αξιολόγηση αντιμετωπίζει την κωλυσιεργία πολλών τμημάτων. Πρόσφατα δηλώσατε ότι είναι καιρός να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους. Τι θα πράξετε αν δεν τις αναλάβουν; Τι μέτρα θα λάβει το Υπουργείο για την εφαρμογή του νόμου;

γ) Πρόσφατα διακηρύξατε ένα πρόγραμμα κατασκευής «έξυπνων σχολείων». Δεν μπόρεσα μέχρι στιγμής να βρω λεπτομέρειες. Υπάρχει κάποια εκτενής αναφορά, κάποια εμπεριστατωμένη μελέτη για αυτό το εγχείρημα; Π.χ., ποιό είναι το κόστος σε σχέση με τα τωρινά σχολεία; Ποιοί αρχιτέκτονες σχεδίασαν ή θα σχεδιάσουν τα σχολεία αυτά και με ποιά κριτήρα επιλέχθηκαν;

δ) Διακηρύξατε επίσης την ίδρυση δύο νέων τμημάτων στο ΤΕΙ Δράμας (Τεχνολογίας και Βιοτεχνολογίας). Υπάρχουν μελέτες βιωσιμότητας και σκοπιμότητας για τα δύο αυτά τμήματα και αν ναι, μπορείτε να τις δώσετε στη δημοσιότητα;

Μου έδωσε την εντύπωση πολιτικού με ικανότητες, αλλά είναι σαφές ότι έχει αποφασίσει να ασχοληθεί με θέματα που δεν θα οδηγήσουν σε συγκρούσεις. Οι καυτές πατάτες θα περάσουν στον επόμενο.

Advertisements