Ξέρει κανείς πού μπορώ να βρω στοιχεία για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ; Δηλαδή, τι ποσά λαμβάνει ετησίως το κάθε ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα;
Ο σκοπός είναι να αρχίσει μιά ορθολογική και τεκμηριωμένη συζήτηση για το κόστος των σπουδών στην Ελλάδα και την αποτελεσματικότητα της κρατικής χρηματοδότησης.
Το 1995 (ή το 96), είχα χρησιμοποιήσει τα στοιχεία του προϋπολογισμού για να υπολογίσω το κόστος σπουδών ανά φοιτητή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δεν έχω κρατήσει τα στοιχεία. Ισως υπάρχουν κάπου στο web. Θα είχε ενδιαφέρον να γίνει σύγκριση με την κατάσταση σήμερα.
Στο http://www.mof-glk.gr/proypologismos/2007/books/proyp07/index.html-κεντρικές υπηρεσίες-Υπουργειο Παιδείας-πιστώσεις κατα φορέα- σελίδα 14 έχεις το συνολικό τακτικό προϋπολογισμό του 2007 για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (περι το 1δις Ευρώ). Οι συνολικές Δημόσιες Επενδύσεις του Υπουργείου είναι περι το 1δις οπότε υποθέτω ότι αναλογικά για ΑΕΙ θα δίνονται το πολύ γύρο στα 250 εκ. Αν προστεθούν και΄άλλα περίπου 900 εκ. απο ΕΠΕΑΕΚ (Γ ΚΠΣ) νομίζω ότι έχουμε μια εικόνα για το σύνολο της δαπάνης για το 2007. Η τάξη μεγέθους είναι εκεί αλλά μονο για τον ΤΠ είμαι σίγουρος (αλλά και εδώ μπορεί να γίνονται έκτακτες επιχορηγήσεις). Τέλος έχεει επίσημα δηλωθεί ότι για την ανώτατη εκπαίδευση δίνεται το 1.3% του ΑΕΠ. Αυτο για το 2006 ανριστοιχεί σε περίπου 2.5 δισ. Ευρώ. Βγάζεις καμμία άκρη?
To Oikonomiko Panepisthmio me proxeirous ypologismous exei proypologismo oxi panw apo 50 ekatommyria to xrono, mazi me th mis8odosia, ta ereynhtika, ta oxi amelhtea didaktra metaptyxiakwn, th xrhmatodothsh gia foithtikh lesxh, syggramata, klp. To mono pou DEN perilambanetai se ayto einai to programma dhmosiwn ependysewn, px gia agora ktiriwn — alla oi ypoloipoi ypologismoi einai gennaiodwroi. Kai den exoume agorasei kthria edw kai kamposa xronia.
To OPA exei ~15000 energous foithtes (kai 5-6 xiliades oxi energous)
An ypo8esoume oti to synolo gia ola ta panepisthmia einai 2billion (17 panepisthmia, mesos oros pes ta 120M, pou ton anebazei bebaia to kapodistriako kai to APTh), as doume th sygkrish me thn Kalifornia:
UC system: 10 campuses, 217,000 foithtes, 170,000 ypallhloi, 5 nosokomeia.
H oikonomikh enisxysh apo to kratos einai gia to 2008 $3.46 billion. Parempiptontws, ayto einai gia to oikonomiko etos pou arxizei 1 Ioulioy 2008, kai einai bebaia hdh kanonismeno. Ayto DEN perilambanei ta didaktra, ta ereynhtika programmata, tis xorhgies idiwtwn. Eidikotera, h xrhmatodothsh apo to state einai ~30% tou synolou (phgh: Wikipedia kai UC system budget documents), me alla logia o pragmatikos proypologismos tou UC system einai peri ta $12 billion.
To endowment tou UC system einai $7,3B.
Επιχειρηματικό Πανεπιστήμιο και
Παραγωγή οπλικών συστημάτων.
Όπως πληροφορηθήκαμε, η επιτυχία των
ενδόξων συμμαχικών στρατευμάτων στα
πεδία των μαχών των «Ανθρωπιστικών
Πολέμων» της «Νέας Τάξης», οφείλεται
και στην «υλοποίηση μεγάλων
αναπτυξιακών προγραμμάτων», σε στενή
συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης
και το Ε.Μ.Π.…
Σε σχετικό δημοσίευμα, (Ένας γιατρός
που κατασκευάζει ιπτάμενα όπλα στα
Χανιά Το ΒΗΜΑ, 27/01/2008), αναφέρεται η
θεαματική πορεία μιας βιομηχανίας
οπλικών συστημάτων, η οποία, *σε στενή
συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης
και το Ε.Μ.Π., τροφοδοτεί τις Ένοπλες
Δυνάμεις της Ελλάδας, της Γαλλίας, της
Ολλανδίας, της Σουηδίας, της Αμερικής,
του Καναδά και του Ισραήλ, εταιρείες
κατασκευής αντιαεροπορικού και
αμυντικού υλικού, αλλά και σημαντικό
αριθμό νατοϊκών και άλλων φίλιων
κρατών και αμυντικών βιομηχανιών. *
*Οι ετήσιες πωλήσεις της εν λόγω
επιχείρησης, ανέρχονται στα 18
εκατομμύρια ευρώ, ποσό υπερτριπλάσιο
αυτού του σκανδάλου που απασχολεί τις
τελευταίες εβδομάδες την κεντρική
επικαιρότητα της χώρας (ποσό
υπεραρκετό για «δημόσιες σχέσεις»,
νομική κάλυψη, εξαγορές, άσκηση
πιέσεων, κ.ο.κ.).*
*Η ευκολία εμπλοκής σε συνδεόμενα με
οπλικά συστήματα προγράμματα,
συνιστά την λογική κατάληξη του
συστηματικά εδραιούμενου
«επιχειρηματικού» πανεπιστημίου, που
προτάσσει την ανταγωνιστικότητα. Η
τελευταία τείνει να επικρατεί *στα
κριτήρια αξιολόγησης εθιμικά
(ιδιαίτερα στις πολυτεχνικές σχολές)
μαζί με *αγοραίες πρακτικές ποσοτικής
αποτίμησης της επιστημομετρικά
εννοούμενης «παραγωγικότητας», που
φτάνουν μέχρι την κυνική αποτίμηση
της συνεισφοράς τμημάτων και μελών
ΔΕΠ, βάσει των χρηματικών πόρων που
προσελκύουν…* Ωστόσο, *η επιστήμη*, *αν
αφεθεί και υποταχθεί πλήρως στα
ιδιοτελή συμφέροντα του κεφαλαίου,
γίνεται δύναμη στρεβλή, μονομερής,
παραμορφωμένη και τελικά
καταστροφική.*
Μεταξύ των επιστημόνων εδραιώνεται
μια ιδιαίτερα *αμοραλιστική στάση*,
κατά την οποία *δεν έχει ιδιαίτερη
σημασία η πηγή της χρηματοδότησης*
(ιδιωτικό κεφάλαιο, κρατικός
προϋπολογισμός, πολεμική βιομηχανία,
κ.ο.κ.). Το όλο πρόβλημα ανάγεται σε
τεχνικό-διαχειριστικό, δεδομένης
μάλιστα και της εξασφάλισης μίας
σχετικής εισοδηματικής σταθερότητας,
σε ένα ασταθές οικονομικό περιβάλλον.
Παράλληλα με αυτή την «ακαδημαϊκή»
ανωτερότητα αυτού του τύπου
επιστημόνων, *ατροφούν και οι ηθικοί
ενδοιασμοί αναφορικά με τους σκοπούς,
τα πεδία εφαρμογών, τα όρια, τους
όρους και τις πιθανές χρήσεις του
έργου τους*.
Η εμπλοκή ερευνητών (του ΕΜΠ και του
Πολυτεχνείου Κρήτης) σε τέτοιου
είδους δραστηριότητες, θα πρέπει να
μας προβληματίσει σοβαρά, σε μια
εποχή που η επιχειρούμενη από τις
αρχές αντιμεταρρύθμιση στο
Πανεπιστήμιο δημιουργεί φυτώρια
αδιαφάνειας, αντιεπιστημονικών και
αντιανθρωπιστικών πρακτικών.
Εδώ εγείρονται ζητήματα *ηθικής
τάξεως, επιστημονικής δεοντολογίας,
αλλά και θεσμικού χαρακτήρα*. *Τα
προγράμματα, τα οποία εκπονούνται στο
Ίδρυμα, οφείλουν να λειτουργούν υπό
καθεστώς πλήρους διαφάνειας και
δημοσιότητας, να είναι προσπελάσιμα
από κάθε μέλος της Πολυτεχνειακής
κοινότητας, ώστε να ασκείται
κοινωνικός έλεγχος από την
πανεπιστημιακή κοινότητα και
ευρύτερα από την κοινωνία*.* *
Ποιοι είναι αυτοί που αποφασίζουν εν
κρυπτώ και παραβύστω την προώθηση
παρόμοιων προγραμμάτων, υπό ποίους
όρους, και υπό τη ευθύνη ποίου
θεσμικού οργάνου; Επιτρέπεται να
μαθαίνουμε για όλα αυτά εκ των
υστέρων από τον τύπο, λόγω της όποιας
οίησης κάποιου εμπλεκόμενου
ιδιώτη-επιχειρηματία;
Η επιστήμη, η τεχνολογία και το
Πανεπιστήμιο δεν μπορούν να
λειτουργούν ως θεσμοί υπεράνω
κριτικής και κοινωνικού ελέγχου,
χωρίς σαφή προσδιορισμό των ορίων και
των όρων ανάπτυξής τους, διότι κατ’
αυτό τον τρόπο, από καθολικές
δημιουργικές δυνάμεις της
ανθρωπότητας, μετατρέπονται σε
δυνάμεις διαφθοράς και καταστροφής.
Η όποια σιωπή και συγκάλυψη, συνιστά
συνενοχή.
Δημήτρης Πατέλης
Επίκουρος καθηγητής
Ταμίας του Δ.Σ. του Σ.Δ.Ε.Π.
του Πολυτεχνείου Κρήτης
Χανιά 30.1.2007
@tsapakis
Να σου κάνω δυο ερωτήσεις αν επιτρέπεις και αν είναι δυνατόν θα ήθελα πρακτικές απαντήσεις.
Συμφωνείς ή διαφωνείς με την αξιολόγηση; αν ναι, ας αφήσουμε τι δεν θέλεις να περιλαμβάνει* μπορείς να γράψεις τι θέλεις να περιλαμβάνει;
*’κυνική αποτίμηση της συνεισφοράς τμημάτων και μελών ΔΕΠ, βάσει των χρηματικών πόρων που
προσελκύουν’. Να πω οτί όλο και περισσότερο (ακόμα δεν είναι τόσο ξεκάθαρο), εκτιμάται περισσότερο ακριβώς αυτό στις προαγωγές εδώ στο νησί. Δεν είναι επίσημο αλλά προς τα εκεί βαδίζει. Δηλ. όλο και περισσότερο βλέπω γύρω μου βιβλιομετρικά μέτριες αποδόσεις και προαγωγές λόγω ενός μεγάλου grant που μπορεί να είναι και απλά συγκυριακό χωρίς να αποτιμάται η απόδοση (πχ. σε δημοσιεύσεις κύρους, spin-offs etc.). Δε θα έλεγα οτί είναι ο κανόνας αλλά πολύ φοβούμαι οτί μπορεί να γίνει! Ο προϋπολογισμός των τμημάτων αρχίζει να στηρίζεται σε υπερβολικά μεγάλο βαθμό στα ανταγωνιστικά κρατικά προγράμματα (όχι τόσο σε ιδιωτικά λεφτά, όπως έχω πει γενικά δεν είναι πολλά), οι ‘αποδόσεις των οποίων’ είναι λίγο απρόβλεπτες. Οπότε λόγω επιβίωσης τα τμήματα θέλουν να διατηρήσουν και να επιβραβεύσουν αυτούς που φέρνουν βραχυπρόθεσμα πολλά λεφτά στο τμήμα που δεν είναι απαραίτητα αυτοί που προάγουν την επιστημονική γνώση μακροπρόθεσμα. Διακρίνω οτί έχει χαθεί λίγο η μπάλα. Υπόψιν, οτί προγραμματάκιες υπάρχουν κι εδώ. Η χρηματοδότηση από ανταγωνιστικά προγράμματα δεν είναι αυτοσκοπός. Αν δεν υπάρχει συνέχεια στη χρηματοδότηση (και αν δεν υπάχει απόδοση δε θα υπάρξει) θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα.
Κάνω μια πρόβλεψη, αν έχουν βαση όσα λέω, και αν πράγματι τα τμήματα έχουν κάνει ανοίγματα τεράστια πέρα του core funding (δηλ. αν μισθοί πανεπιστημιακών στηρίζονται άμεσα σε επιτυχία ανταγωνιστικών προγραμμάτων και για κάποιο λόγο έχουμε μείωση της χρηματοδότησης κάποια χρονιά)ίσως σε κάποιο σημείο στο μέλλον (και κυρίως στα μη πλούσια πανεπιστήμια) έχουμε αλυσιδωτές απολύσεις και αλυσιδωτό κλείσιμο τμημάτων στο νησί. Νομίζω οτί είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος για το σύστημα εδώ.
Λοιπόν Θέμη για μην ξεχνιώμαστε. Ας πούμε περί τα 2.5 δις τον χρόνο ελληνική κρατική δαπάνη για τριτοβάθμια. Ας πούμε περίπου 300,000 φοιτητές. Κόστος ανά φοιτητή περί τις 8,000 Ευρώ τον χρόνο. Tα δίδακτρα στο UC Berkeley (Δημόσιο) είναι περίπου 5,500 Ευρώ για κάτοικο της California. Το UC Berkeley εχει ετήσια έσοδα περί το 1 δις Ευρώ εκ των οποίων τα 0.6 είναι κρατικά (federal+state). To Berkeley εχει 23000 προπτυχιακούς και 10000 μεταπτυχιακούς και άρα κάθε φοιτητής κοστίζει στο κράτος άλλα 18,000 Ευρώ. Τι συμπέρασμα βγαίνει?
Σε ό,τι αφορά το Ε.Μ.Π.:
Προϋπολογισμοί 2007, 2008
http://doy.ntua.gr/proypologismoi.html
Προϋπολογισμός Ε.Δ.ΕΙ.Λ. 2008 κ.ά.
http://www.edeil.ntua.gr/anakoinwseis/anakoinwseis_ee/anakoinwseis_ee.html
Κατανομή Πιστώσεων Σχολών 2008
http://www.ntua.gr/announcements/rector/an_16_197.html
Μιά στιγμή. Ένα σημαντικό ζήτημα εδώ είναι το εξής: πρέπει να διαιρούμε δια του συνόλου των φοιτητών ή δια του αριθμού των ενεργών φοιτητών; Μήπως πρέπει να διαιρούμε δια του αριθμού των ΠΤΥΧΙΩΝ που δίνει ένα πανεπιστήμιο;
Ύστερα, οι συγκρίσεις με ξένα πανεπιστήμια θέλουν προσοχή. Το 1 δισ του Berkeley είναι μόνο για εκπαίδευση ή περιλαμβάνει και ερευνητικά κονδύλια; Ύστερα, δεν πρέπει να γίνει και μια κανονικοποίηση των μισθών;
Και ακόμα δεν έχω δει στοιχεία για τη χρηματοδότηση ανά ίδρυμα.
Ε, κάτσε, και εγώ έστειλα και ο ind. Δεν είναι επίσημα τα δικά μου, αλλά του Ind είναι.
Pitsika, τα στοιχεία για το Μπερκλει δεν είναι σωστά νομίζω. Εδώ http://budget.berkeley.edu/budgetdata/Docs/Spreadsheets/CampusFundSourcesFY91-01.pdf
φαίνεται ότι το 2000 ήδη ο προϋπολογισμός του Μπερκλει ηταν 1,23δις, αποκλείεται να είναι 1 δις τώρα, πιό κοντά στα 2 πρέπει να είναι, αν όχι και παραπάνω.
, κι εγώ για το UC system, για σύγκρ
Δεν κατάλαβα τι στο καλό θα πει «κανονικοποίηση των μισθών». Το κόστος ζωής στο Riverside είναι ΣΑΦΩΣ μικρότερο από ότι στην Αθήνα. Τι εννοείς Θέμη κανονικοποίηση;!
Τα νούμερα για το UC system που έστειλα τα έχουν όλα μέσα.
1. Τα νούμερα για το Berkeley τα βρήκα εδώ
Click to access index.php
Τα έχω μετατρέψει σε Ευρώ.
2. Το ανά φοιτητή κόστος για Berkeley αφορά τα περίπου 600 εκ. Ευρώ που είναι η δημόσια συνεισφορά.
3. Η αφαίρεση των ανενεργών φοιτητών δεν θα αλλάξει τα δεδομένα σημαντικά (αντε 10% λιγότεροι φοιτητές).
4. Εφόσον ένα μεγάλο μέρος της δημόσιας δαπάνης αφορά μισθούς καθηγητών έχει νόημα μια κανονικοποίηση (όχι λόγω κόστους ζωής). Οι μισθοί στις ΗΠΑ είναι δύο φορές πάνω από τους Ελληνικούς. Πρέπει όμως να ληφθεί υπόψη και ο συνολικός αριθμός τους. Στο Berkeley είναι 2000. Στην Ελλάδα έχουμε περί τα 12000 ΔΕΠ στα ΑΕΙ. Στα ΤΕΙ δεν μπορώ να βγάλω άκρη.
5. Η ανα πανεπιστήμιο καταμέτρηση δεν έχει νόημα αφού ως γνωστό στην Ελλάδα οι προϋπολογισμοί μοιράζονται «δημοκρατικά» και αναλογικά με τον αριθμό φοιτητών.
Το post αναδυκνεύει το ότι ζούμε σε ένα κράτος αδιαφάνειας.
Τόσο δύσκολο θα ήταν το κάθε τμήμα να υποβάλει κάθε χρόνο μια έκθεση πεπραγμένων με αριθμούς φοιτητών, κονδύλια, τίτλους εργασιών κλπ. και να τα βάζει στο Internet; (έστω και όχι στο Internet).
Τόσο δύσκολο;
Ας δώσουν κάποιο «χαρτζηλίκι» σε κάποιους φοιτητές να το κάνουν αν το γραμματειακό προσωπικό δεν μπορεί.
«Οι μισθοί στις ΗΠΑ είναι δύο φορές πάνω από τους Ελληνικούς»
— και αυτο, σας βεβαιώ, είναι πρόβλημα. Είναι πρόβλημα για μένα να παίρνω 1500 ευρώ το χρόνο, μετά από 4 χρόνια ως Επίκουρος.
Συνεχίζω να μην καταλαβαίνω τι είδους κανονικοποίηση προτείνετε. Δηλαδή για όλα τα άλλα θέλουμε να δούμε πόσα ξοδεύουν οι ΗΠΑ, και (υποθέτω) θα φωνάξουμε όταν δούμε ότι εδώ ξοδεύουμε πολύ λιγότερα, αλλά οχι για τους μισθούς των καθηγητών; Τι σόι λογική είναι αυτή;!
@pitsika: Η μετατροπή σε ευρώ μου ξέφυγε…
Η χρηματοδότηση της Οδοντιατρικής Σχολής του ΑΠΘ από τον τακτικό προϋπολογισμό του Αριστοτελείου, ήταν το 2007 περί τα 350.000€ το χρόνο.
Έξτρα έσοδα της Σχολής:
– Δίδακτρα μεταπτυχιακών φοιτητών: 126.000€
(3.000€ το χρόνο για 27 μεταπτυχιακούς φοιτητές) 81.000€ και (9.000€ το χρόνο για 5 μεταπτυχιακούς φοιτητές της Ορθοδοντικής) 45.000€ = Σύνολο: 126.000€
– Νοσήλια Κλινικών Μεταπτυχιακών Φοιτητών + Άλλα έσοδα: 557.876€
Συνολικά ξοδεύτηκαν μόνο το 2007 από τη Σχολή: 907.876 €
και ακόμα οι φοιτητές πληρώνουν ένα μεγάλο ποσό χρημάτων στα υλικά που χρησιμοποιούν στις κλινικές και τα περισσότερα βιβλία είναι απαρχαιωμένα και παλιά. Η κατάσταση των κλινικών της Σχολής είναι σε πολύ μέτριο επίπεδο.
http://fymaonline.wordpress.com/2008/02/02/%ce%9f%ce%99%ce%9a%ce%9f%ce%9d%ce%9f%ce%9c%ce%99%ce%9a%ce%91-%ce%9f%ce%94%ce%9f%ce%9d%ce%a4%ce%99%ce%91%ce%a4%ce%a1%ce%99%ce%9a%ce%97%ce%a3-%ce%91%ce%a0%ce%98-2005-2007/
το http://fymaonline.wordpress.com εκλεισε !
Τα στοιχεία για τα οικονομικά της Οδοντιατρικής ΑΠΘ θα μπορείτε να τα βρείτε στο
http://dentnews.wordpress.com