Ανοίγω αυτό το ποστ γιατί από τα σχόλια σε ένα άλλο βλέπω ότι υπάρχει ενδιαφέρον.

Το πρώτο θέμα είναι: σχετική ή απόλυτη βαθμολόγηση; Απόλυτη βαθμολόγηση είναι αυτό που ισχύει (από ό,τι θυμάμαι) στην Ελλάδα και (από ό,τι ξέρω) και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο καθηγητής φτιάχνει μιά εξέταση με το τι αυτός θεωρεί απαραίτητη γνώση. Αν ο φοιτητής γράψει τα μισά, παίρνει 5 και περνάει το μάθημα. Η σχετική βαθμολόγηση («curving») είναι αρκετά διαδεδομένη στις ΗΠΑ. Ο καθηγητής κοιτάει την κατανομή των βαθμών και βάζει A στο κορυφαίο χ%, Β στους αμέσως μετά, κοκ.

Στη δουλειά μου έχω χρησιμοποιήσει και τους δύο τρόπους. Στη Χημεία πρωτοετών βαθμολογούμε απόλυτα. Σε πιό προχωρημένα έτη και στα μεταπτυχιακά κάνουμε curving. Bλέπω πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και στις δύο πολιτικές. Το πλεονέκτημα της σχετικής βαθμολόγησης είναι ότι δεν εξαρτάται από τη δυσκολία της εξέτασης (η οποία, άνθρωποι είμαστε, δεν είναι ακριβώς η ίδια από εξάμηνο σε εξάμηνο). Έχει όμως το πρόβλημα ότι το επίπεδο μπορεί να διαφέρει από μιά τάξη στην άλλη. Γιατί να παίρνει πάντα το ίδιο ποσοστό Α; Ύστερα, είναι επικίνδυνο. Στην Ελλάδα, όπου ένα μικρό ποσοστό ενδιαφέρεται και παρακολουθεί τα μαθήματα, μπορεί το επίπεδο των γραπτών να πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Γιατί πρέπει πάντα οι μισοί να περνούν;

Το δεύτερο θέμα είναι: πρέπει να έχει ο διδάσκων απόλυτη ελευθερία να καθορίζει το επίπεδο της εξέτασης και τον τρόπο βαθμολόγησης; Η γνώμη μου είναι: σαφώς όχι! Πρέπει να υπάρχει εποπτεία του τμήματος και του πανεπιστημίου σε αυτά τα ζητήματα. Ακούω, και μάλλον είναι αλήθεια, ότι ορισμένοι διδάσκοντες βάζουν εξαιρετικά δύσκολα θέματα μόνο και μόνο για λόγους γοήτρου. Εγώ προσωπικά δεν το καταλαβαίνω και το βρήκα δύσκολο να το πιστέψω, αλλά μου λένε ότι υπάρχουν πολλοί κομπλεξικοί στα ελληνικά πανεπιστήμια. Νομίζω λοιπόν ότι όταν ένα μάθημα παρουσιάζει σημαντικά μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας από τα υπόλοιπα του τμήματος, πρέπει να επεμβαίνει το τμήμα και να διερευνά το θέμα. Όλα αυτά τα ζητήματα πρέπει να προβλέπονται σαφώς στον εσωτερικό κανονισμό του πανεπιστημίου.

Advertisements