Ως γνωστόν, η ΝΔ δεν κατέθεσε πρόγραμμα για την ερχόμενη τετραετία αλλά παρέπεμψε στο πρόγραμμα του 2004 λέγοντας ότι ήταν πρόγραμμα οκταετίας. Το μόνο κείμενο που δίνει κάποια ιδέα για το τι επέρχεται στο χώρο της παιδείας είναι το παρακάτω, από τη σημερινή συνέντευξη του πρωθυπουργού στον Αλέξη Παπαχελά:

Να πάμε λίγο στο θέμα της Παιδείας. Ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που έχετε στο μυαλό σας για την επόμενη τετραετία;

Ο στόχος είναι να γίνει το ελληνικό Πανεπιστήμιο πραγματικά ανταγωνιστικό. Τα θεμέλια μπήκαν. Αναφέρομαι κυρίως στο νόμο για την αξιολόγηση. Μέγα θέμα που ήταν ταμπού. Και βεβαίως στο νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ασφαλώς, τις αντιδράσεις τις γνωρίζετε. Να κάνω εδώ μια παρένθεση. Επειδή λέγαμε πριν για τον διάλογο, με πολύ καλή προαίρεση τότε και με πολύ καλή προαίρεση τώρα, σας λέω πως ίσως άφησα τον διάλογο να τραβήξει περισσότερο απ ό,τι έπρεπε. Δεν το έκανα για να αποφύγω το πολιτικό κόστος. Αλλωστε, τελικά την απόφαση την πήραμε και το υλοποιήσαμε. Απλώς πίστευα ότι η Παιδεία είναι μια υπόθεση που δεν μπορεί να αλλάζει από κυβέρνηση σε κυβέρνηση ή από υπουργό σε υπουργό. Πίστευα ότι είναι μια υπόθεση στην οποία, έστω και σε ένα γενικό πλαίσιο, μπορούμε να συνεννοηθούμε. Το επιδίωξα μετά πάθους. Μετά λύπης μου είδα έναν έναν, με διάφορα προσχήματα, να αποχωρούν από τον διάλογο. Βλέποντας, λοιπόν, όλα αυτά τα δείγματα τον πρώτο χρόνο του διαλόγου, ειλικρινά σας λέω πιθανόν θα έπρεπε να πάω νωρίτερα στην υλοποίηση. Συμπληρώνω με αυτά την αυτοκριτική που λέγαμε πριν.

Μένουν όμως και πολλά άλλα πράγματα να γίνουν. Είναι ο νόμος για τα μεταπτυχιακά. Είναι οι μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Να εκπληρώσουμε πλήρως την ανειλημμένη δέσμευσή μας για τη δωρεάν διανομή computers σε όλα τα παιδιά. Το ζήτημα δεν είναι να βελτιώσουμε μόνο το Πανεπιστήμιο. Βλέπω την Παιδεία στη συνολική της διάσταση.

Μεγάλο και κεφαλαιώδους σημασίας ζήτημα για εμένα είναι να βρεθεί τελικά το απαιτούμενο θάρρος να προχωρήσουμε στη Συνταγματική Μεταρρύθμιση. Και εξηγούμαι τι εννοώ για το άρθρο 16. Να σας δώσω λίγο την ευρύτερη φιλοσοφία μου. Κύριε Παπαχελά, εγώ πιστεύω ότι οι Ελληνες είμαστε ένας προικισμένος λαός. Απόδειξη ότι σε ατομικό επίπεδο ο καθένας διακρίνεται παντού και σε ό,τι επιλέξει να κάνει. Στη λογική των στεγανών και των αγκυλώσεων, εδώ οχυρωνόμαστε όλοι πίσω από μια βολική κατάσταση, η οποία όμως είναι πλασματική. Γιατί ο υπόλοιπος κόσμος τρέχει. Οταν σήμερα υπάρχουν ανταγωνιστικά πανεπιστήμια ακόμα και στις γειτονικές χώρες, εμείς δεν μπορούμε να λέμε ότι είμαστε ερμητικά κλεισμένοι στο καβούκι μας. Η χώρα έχει ανάγκη από «φρέσκες ιδέες». Τι εννοώ; Οτι πρέπει να βγούμε με τόλμη και αυτοπεποίθηση στον ανταγωνισμό. Εχουμε τα φόντα και ως χώρα και ως πολίτες. Δεν γίνεται να συνεχίσουμε έτσι. Οι άλλοι τρέχουν. Φεύγουν μπροστά. Και μάλιστα όχι μόνο οι παραδοσιακοί εταίροι του «σκληρού πυρήνα» της Ευρώπης.

Δηλαδή, οι προθέσεις της ΝΔ για την ερχόμενη τετραετία είναι: α) ο νόμος για τα μεταπτυχιακά, β) μεταρρυθμίσεις στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν είναι σαφές τι εννοεί με αυτό, αλλά είναι δηλωμένη η πρόθεση της κυβέρνησης για (μικρο)αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Ούτε κουβέντα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών γ) διανομή υπολογιστών στους μαθητές (αυτό φαίνεται θα προσδώσει «συνολική διάσταση» στην Παιδεία) και δ) η αναθεώρηση του άρθρου 16, η οποία δεν εξαρτάται μόνο από τη ΝΔ αλλά και από το ΠΑΣΟΚ. Αν πιστεύει ότι με αυτά τα μέτρα τα πανεπιστήμια μας θα γίνουν ανταγωνιστικά, είναι «βαθιά νυχτωμένος».

Bottomline: άλλη μιά τετραετία απραξίας στην Παιδεία. Αισθάνομαι οργή και απελπισία ….

Advertisements