Δεδομένων των ερχόμενων εκλογών προέδρου και αντιπροέδρου της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο καθηγητής κ. Μιχάλης Κουτσιλιέρης μας στέλνει το προεκλογικό του «Μανιφέστο».


Ξεκαθαρίζω καταρχήν ότι είναι επιβλέπων του διδακτορικού μου. Παρ΄όλα αυτά τόσο εγώ όσο και οι υπόλοιποι μεταπτυχιακοί φοιτητές του δεν έχουμε κανένα προσωπικό όφελος ή ζημία από την εκλογή του. Γεγονός σπάνιο για όσους γνωρίζουν τα διάφορα φαιδρά που γίνονται σε προεκλογικές περιόδους με τους μεταπτυχιακούς να ασχολούνται κατά κύριο λόγο με την καμπάνια των καθηγητών αντί να κοιτάζουν την έρευνά τους. Η προσωπική μου γνώμη για τον κ. Κουτσιλιέρη είναι γνωστή μιας και τον θεωρώ ως μία στο εκατομμύριο περίπτωση εξαιρετικού ερευνητή [εκατοντάδες δημοσιεύσεις και citations σε διεθνή peer reviewed περιοδικά, συγγραφέας αγγλόφωνων βιβλίων (γεγονός σπάνιο για καθηγητή ελληνικής έδρας) κτλ. ] κι ακόμη καλύτερου ανθρώπου.

Κατά τη γνώμη μου το γεγονός ότι έζησε χρόνια και υπήρξε μέλος ΔΕΠ σε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού είναι βασικό αίτιο της σοβαρότητάς του. Κι ακριβώς εδώ έγκειται ο λόγος που παραθέτω το παρακάτω μανιφέστο προς συζήτηση εδώ. Έχουμε ένα μέλος ΔΕΠ το οποίο έχει ζήσει την ακαδημαϊκή ζωή στο εξωτερικό και στα πλαίσια της υποψηφιότητάς του δίνει τώρα μερικές γενικές προτάσεις για τη φιλοσοφία και τη λειτουργία ιατρικής σχολής. Μπορεί να έχω κάποιες επιμέρους διαφωνίες π.χ. με τη Θέση 8 περί του Άρθρου 16, συμφωνώ όμως με την παρατήρηση (πάλι στη Θέση 8 ) ότι υπάρχουν επιμέρους αδυναμίες στο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ και συμφωνώ έντονα με την έμφαση της Θέσεως 1 στο πρόβλημα των συναλλαγών φοιτητών/καθηγητών. τη Θέση 2 για την ανάγκη αλλαγής του απαρχαιωμένου προγράμματος σπουδών της ιατρικής σχολής προς μία σοβαρή κατεύθυνση και τις Θέσεις 4-6 για την ανάγκη ανακοίνωσης των πρακτικών όλων των συνεδριάσεων και συζητήσεων των οργάνων της σχολής ειδικότερα μέσω του διαδικτύου (πράγμα τεχνικά απλό και εφικτό). Ακολουθεί η επιστολή:

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σας απευθύνω την επιστολή αυτή γιατί θα ήθελα η υποψηφιότητα μου να υποστηρίζεται από σαφείς προτάσεις σχετικά με τα ακαδημαϊκά δρώμενα στη Σχολή μας. Έτσι θα κρίνετε το ακαδημαϊκό περιεχόμενο της υποψηφιότητάς μου, αλλά και θα παρακολουθήσετε τη συνέπεια της παρουσίας μου στα διοικητικά της Σχολής μας.

ΘΕΣΗ 1η: Ξεκινώ από το γεγονός ότι στην ακαδημαϊκή ζωή υπάρχουν γραπτοί και άγραφοι κανόνες <Ακαδημαϊκής Συμπεριφοράς>, οι οποίοι, όταν εφαρμόζονται από εμάς τα μέλη ΔΕΠ, παραδειγματίζουν τους φοιτητές μας-νέους συναδέλφους.

Ας προβάλουμε στους φοιτητές μας το πρότυπο του ακαδημαϊκού δάσκαλου και όχι του συναλλασσόμενου καθηγητή

Μόνο έτσι οι φοιτητές μας θα αντιληφθούν ότι είναι ενεργά μέλη της Ακαδημαϊκής Κοινότητας και ότι καλούνται να εξασφαλίζουν πρώτα αυτοί την ομαλή λειτουργία αλλά και να προασπίζονται την κοινωνική αποστολή της Σχολής μας.

ΘΕΣΗ 2η: Οι φοιτητές είναι οι φυσικοί σύμμαχοι στην προσπάθεια μας να διαμορφώσουμε ένα Νέο & Σύγχρονο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο θα πρέπει να είναι αντάξιο του κόπου τους, της μοναδικής οικονομικής θυσίας των οικογενειών τους, αλλά και των προσδοκιών τής κοινωνίας μας. Ας προσδιορίσουμε λοιπόν το περιεχόμενο της έννοιας <Πτυχιούχος Ιατρικής > και μετά όλοι μαζί ας χτίσουμε το <Νέο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών >. Προφανώς, βασική προϋπόθεση για κάτι τέτοιο είναι η ουσιαστική λειτουργία τής Επιτροπής Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών. Σημειώνω ότι η ΓΣ της Σχολής αναθέτει την προεδρία / αρμοδιότητα της επιτροπής αυτής στον εκάστοτε Αναπληρωτή Πρόεδρο.

Κανένας δεν κατέχει την απόλυτη αλήθεια, αλλά είναι πολύ πιθανόν όλοι μαζί να την προσεγγίσουμε στη βάση της ακαδημαϊκής διαβούλευσης.

ΘΕΣΗ 3η: Τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ανεξέλεγκτα ακαδημαϊκά εργαλεία που εξασφαλίζουν (έναντι αδρής οικονομικής επιβάρυνσης) επιπρόσθετα μόρια σε νέους επιστήμονες για πιθανό μελλοντικό διορισμό στο δημόσιο ή διαχειριστικούς πόρους σε κάποια μέλη ΔΕΠ. Πρέπει λοιπόν να προσδιορίσουμε σαφώς τις <Θεματικές Ενότητες των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακής Εκπαίδευσης> στη Σχολή μας (περιλαμβανομένων και εκείνων των υποψηφίων διδακτόρων) και να τις οργανώσουμε σωστά με την ουσιαστική λειτουργία της Επιτροπής Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών.

Τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών οφείλουν να διευρύνουν και να εμβαθύνουν την προπτυχιακή γνώση, έτσι ώστε να είναι ακαδημαϊκά και επαγγελματικά αξιοποιήσιμα, ενώ πρέπει να παρέχονται ΔΩΡΕΑΝ με τη θέσπιση υποτροφιών.

ΘΕΣΗ 4η: Η Σχολή οφείλει να λειτουργεί με διάφανο και καταστατικό τρόπο, ανακοινώνοντας δημόσια τα πρακτικά των συνεδριάσεων των οργάνων της στο διαδίκτυο (Web site της Σχολής), ενώ τα θεσμικά της όργανα πρέπει να ασχολούνται δημοκρατικά με τα ουσιαστικά θέματα της Σχολής και όχι να διεκπεραιώνουν θέματα με γραφειοκρατικό τρόπο.

Τα όργανα της Σχολής πρέπει να εξασφαλίζουν τη διαφανή λειτουργία έτσι ώστε τα μέλη ΔΕΠ και οι φοιτητές να μην είναι <έρμαια> της επιλεκτικής εφαρμογής κανόνων και διαδικασιών.

ΘΕΣΗ 5η: Η μεθοδευμένη καλλιέργεια του <θολού τοπίου> μέσα στο οποίο κάθε μέλος ΔΕΠ ή φοιτητής αισθάνεται <απροστάτευτος, ευάλωτος και με αβέβαιο μέλλον> και έτσι αναζητά <προστασία >από τους <εκάστοτε ακαδημαϊκά ισχυρούς> ή πολιτικούς πρέπει να τελειώνει. Τα θεσμικά όργανα της Σχολής πρέπει να συζητούν δημοκρατικά για ΟΛΑ τα ακαδημαϊκά θέματα (μεταρρυθμίσεις, οικονομικά, υποδομή, σχέσεις εργασίας, κτλ), συμπεριλαμβανομένων και των θεμάτων <ταμπού>, όπως είναι ο καθορισμός <ακαδημαϊκών όρων εξέλιξης> με θεσμικά κατοχυρωμένες διαδικασίες και πρωτίστως δημόσια.

ΘΕΣΗ 6η: Η προεκλογική συναλλαγή με τους φοιτητές στη βάση του <πόσοι και ποιοι> θα περνούν στις εξετάσεις, ανεξάρτητα με το αν είναι καλά προετοιμασμένοι δε διαφέρει ακαδημαϊκά από εκείνη που αφορά την ακαδημαϊκή εξέλιξη <πόσων και ποιών> μελών ΔΕΠ, ανεξάρτητα από την ακαδημαϊκή τους καταξίωση μέσα στην επιστημονική μας κοινότητα. Υπάρχουν ισότιμοι και ανεξάρτητοι πυλώνες ακαδημαϊκής επίδοσης, οι οποίοι αφορούν το διδακτικό, κλινικό, ερευνητικό και διοικητικό έργο κάθε μέλους ΔΕΠ, το περιεχόμενο των οποίων πρέπει να προσδιορισθεί επακριβώς και να κρίνεται αντικειμενικά. Ο κάθε πυλώνας ξεχωριστά, αλλά και όλοι μαζί, δημιουργούν <την εικόνα μίας άρτιας ακαδημαϊκής παρουσίας >, η οποία πρέπει και να επιβραβεύεται. Τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά των συνεδριάσεων τής Σχολής καταγράφουν ποίοι είναι αυτοί που συμπεριφέρονται με σταθερές ακαδημαϊκές αρχές προς όλους τους συναδέλφους-υποψηφίους. Γιατί άραγε τα πρακτικά των συνεδριάσεων των Εκλεκτορικών Σωμάτων, αφού υπάρχουν σε ηλεκτρονική μορφή, δε δημοσιεύονται στο Web site της Σχολής;

Η εξέλιξη των ακαδημαϊκά καταξιωμένων μελών ΔΕΠ είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ και ΟΧΙ ΧΑΤΙΡΙ. Για το λόγο αυτό χρειαζόμαστε σταθερούς ακαδημαϊκούς όρους εξέλιξης για κάθε βαθμίδα. Δεν υπάρχει χειρότερη ακαδημαϊκή ασχήμια από την επιλεκτική ακαδημαϊκή κρίση.

ΘΕΣΗ 7η: Η εξέλιξη της Σχολής μας είναι συνδεδεμένη απόλυτα με τη διαρκή επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες, τη μισθολογική αναβάθμιση και την αύξηση του αριθμού του διοικητικού και τεχνικού προσωπικού [σκεφτείτε μόνο πόσες κλινικές δεν έχουν γραμματειακή υποστήριξη, ενώ στα εργαστήρια, όχι μόνο δεν προκηρύσσονται νέες θέσεις, αλλά δεν αντικαθίστανται ούτε οι αφυπηρετούντες].

ΘΕΣΗ 8η: Πρόσφατα, το Υπουργείο Παιδείας ψήφισε ως νόμο-πλαίσιο ένα άθροισμα τροπολογιών, μερικές των οποίων είναι διεθνούς ακαδημαϊκής πρωτοτυπίας, αυξάνοντας και όχι μειώνοντας την πολιτική επιρροή στην ακαδημαϊκή λειτουργία. Επίσης, για κάποιο λόγο η ψήφιση του νόμου αυτού συνδέθηκε με τη συζήτηση στη Βουλή για την τροποποίηση του άρθρου 16 στο Σύνταγμα, ενώ ΟΛΟΙ οι ακαδημαϊκοί & κοινωνικοί φορείς της χώρας απαιτούν τη στήριξη της Δημόσιας και Δωρεάν Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει υποχρέωση να αναλάβει ΑΜΕΣΑ πρωτοβουλίες, αντιπροτείνοντας στους πολιτικούς το διεθνώς αποδεκτό νομικό πλαίσιο αυτόνομης λειτουργίας, το οποίο δε γίνεται πολιτικά κατανοητό MONO στην Ελλάδα!!!.

ΘΕΣΗ 9η: Αγαπητοί συνάδελφοι ΜΟΝΟ η αντικειμενική καταγραφή, αναγνώριση και εκτίμηση της ποιότητας των Ακαδημαϊκών μας Στόχων και Έργων μπορούν να κατοχυρώσουν και να προασπίσουν ουσιαστικά την ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ του Δημόσιου Πανεπιστήμιου.

Πρέπει λοιπόν να αναλάβουμε ΟΛΟΙ τις ευθύνες μας.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,

Μιχάλης Κουτσιλιέρης
Καθηγητής Πειραματικής Φυσιολογίας
Υποψήφιος Αναπληρωτής Πρόεδρος

Advertisements