Κάθε φορά που βλέπω τη λέξη λίβελλος θυμάμαι ένα αρθράκι του Διονύση Σαββόπουλου για τον Θάνο Μικρούτσικο, νομίζω στο περιοδικό «Ντέφι», δεκαετία του 80. Δεν θυμάμαι λεπτομέρειες, αλλά θυμάμαι μια φράση του Διονύση που έλεγε «μόνο λίβελλος ταιριάζει σε τέτοιους ανθρώπους» ή κάτι τέτοιο. Αυτό είναι ακόμα πιό επίκαιρο σήμερα που διάφοροι επιτήδειοι χωρίς καμία επιστημονική ή άλλη αξία κυριαρχούν στο δημόσιο βίο χωρίς κανείς να τολμά να τους κράξει, είτε στο όνομα μιάς κακώς νοούμενης συναδελφικότητας, είτε από νοοτροπία του στυλ «δε βαριέσαι, γιατί να κάνω εχθρούς». Όσο όμως συνεχίζεται αυτή η ασυλία από την κριτική, οι άνθρωποι αυτοί αποθρασύνονται και επεκτείνουν την κυριαρχία τους.

Ένας από αυτούς είναι ο Γιώργος Βέλτσος, καθηγητής στο τμήμα Επικοινωνίας στο Πάντειο και σχολιαστής στα «Νέα». Δεν έχω βρει το βιογραφικό του πουθενά. Αλλά μία αναζήτηση στο διαδίκτυο δείχνει τα εξής:

Tο Google Scholar βγάζει την εξής μία δημοσίευση:
[BOOK] Gia tē dēmotikē glōssa: keimena
G Veltsos – 1978 – Ekdoseis Grēgorē

Το Web of Science βγάζει μιά άλλη δημοσίευση:
THE GREEK INTELLECTUAL – CAN ONE BE AN INTELLECTUAL IN GREECE TODAY
TEMPS MODERNES 41 (473): 988-1001 1985

Καμία από τις δύο δημοσιεύσεις δεν έχει έστω και μία αναφορά (citation).

Βέβαια, στο protoporia.gr βρίσκει κανείς πολλά βιβλία του κ. Βέλτσου, τα περισσότερα λογοτεχνικά, κάποια φιλοσοφικά και κοινωνιολογικά. Καθώς φαίνεται, κανένα από αυτά δεν τράβηξε την προσοχή κάποιου πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας, ούτε και ο κ. Βέλτσος προσπάθησε να διαδώσει τις ιδέες του στο εξωτερικό. Προορίζονταν δηλαδή για εσωτερική κατανάλωση.

Όσον αφορά την αρθογραφία του στα Νέα, παραπέμπω στο ιστολόγιο του Λεωνίδα Ηρακλειώτη:
http://sandbox.cs.uchicago.edu/blog_el/?p=133
Στα περισσότερα σχόλιά του δεν βγάζει κανείς νόημα. Κάποιοι θεωρούν ότι το κάνει επίτηδες για να φανεί εμβριθής. Αν ακολουθεί την ίδια τακτική στο μάθημα, απορώ τι μαθαίνουν οι φοιτητές του. Όταν υπάρχουν τέτοιοι καθηγητές στα ελληνικά πανεπιστήμια δεν είναι περίεργο που οι απόφοιτοι βγαίνουν αγράμματοι.

Κάποιοι ίσως με κατηγορήσουν ότι επιτίθεμαι στον κ. Βέλτσο επειδή διαφωνώ μαζί του ιδεολογικά. Καθόλου. Θα χαιρόμουν πολύ αν ο κ. Βέλτσος ήταν ένας μαρξιστής διανοητής του επιπέδου του Νίκου Πουλαντζά ή του Κορνήλιου Καστοριάδη. Για τον Πουλαντζά το Google Scholar βγάζει 166 hits. Το βιβλίο «State, power, socialism» έχει 207 αναφορές. Το βιβλίο «Political power and Social Classes» έχει 248 αναφορές. Και ούτω καθ’ εξής. Γιά τον Καστοριάδη το Google Scholar βγάζει 406 hits. Το βιβλίο του «The imaginary institution of society» έχει 175 αναφορές. Το πρωτότυπο στα Γαλλικά έχει 240. Μεταφρασμένο στα Ισπανικά έχει 242. Και ούτω καθ’ εξής. Ο Πουλαντζάς και ο Καστοριάδης με κάνουν περήφανο που είμαι Έλληνας, κι ας μην είμαι μαρξιστής. Αλλά τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν εξέθρεψαν τέτοιους διανοητές. Εξέθρεψαν μόνο επιτήδειους που εξαργύρωσαν την αριστερή τους ταυτότητα για μιά θεσούλα στο δημόσιο πανεπιστήμιο όπου διάγουν άνετη ζωή με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου χωρίς να παράγουν τίποτα.

Τον τελευταίο χρόνο φάνηκε ποιός πονάει πραγματικά το δημόσιο πανεπιστήμιο και ποιός κοιτάζει μόνο το «νιτερέσο» του που έλεγε κι ο Μακρυγιάννης. Ο κ. Βέλτσος ήταν υπέρμαχος της (πληρωμένης) απεργίας της ΠΟΣΔΕΠ και των καταλήψεων και άσκησε σκληρή κριτική σε όσους επέδειξαν μετριοπάθεια και διάθεση διαλόγου. Δεν πάει να καεί το πανεπιστήμιο, δεν πάει να χαθεί το εξάμηνο. Το μόνο που φαίνεται να τον ενδιαφέρει είναι η τσέπη του και η βολή του. Σε πρόσφατο «βαθυστόχαστο» σχόλιό του ο κ. Βέλτσος έγραψε: «Εγώ, ευτυχώς, δεν έχω τον καιρό να προσαρμοστώ στις επερχόμενες «αξιολογήσεις». Ο Μποντριγιάρ πέθανε χωρίς να προλάβει να δει τι μας περιμένει. Έγραφε: «Απέναντι σ’ έναν ιογενή κόσμο, η σκέψη οφείλει ίσως να γίνει και αυτή ιογενής, δηλαδή ικανή να δημιουργεί συσχετίσεις ή διαχωρισμούς διαφορετικούς από εκείνους της αντικειμενικής κριτικής. Οφείλει να είναι αγκυροβολημένη σ’ αυτήν την ιογένεια του κόσμου και ταυτόχρονα να είναι ο αντίποδάς της, διαφορετικά δεν υπάρχει πλέον ως σκέψη»». Έχει καλώς. Βγες στη σύνταξη κ. Βέλτσο, και απάλλαξε μας από την «ιογενή» παρουσία σου.

Η ελληνική φυλή βγάζει όλη τη γκάμα των ανθρώπων, από τους καλύτερους ως τους αισχρότερους. Αυτή τη στιγμή οι δεύτεροι έχουν το πάνω χέρι και έχουν κυριολεκτικά σακατέψει τη χώρα. Οφείλουμε να τους πολεμήσουμε. Θα ακολουθήσουν λοιπόν και άλλοι λίβελλοι. Αλλά θα υπάρξουν και έπαινοι, για αυτούς που επιδεικνύουν ήθος και ευσυνειδησία. Αν έχετε ιδέες για άτομα που αξίζουν είτε το ένα είτε το άλλο γράψτε μου.

Καλό Πάσχα.

Advertisements