Ενδιαφέρον το άρθρο του κ. Λουκάκη στο σημερινό Βήμα όπου κάνει μιά σύγκριση μεταξύ ΕΜΠ και ΜΙΤ. Θα ήθελα να προχωρήσω τη σύγκριση λίγο παραπέρα. Στέκομαι στα εξής στατιστικά στοιχεία:

ΜΙΤ: Φοιτητές 10.252 (4.112 προπτυχιακοί, 6.140 μεταπτυχιακοί), Σχολές 34, Καθηγητές 992, Λοιπό διδακτικό προσωπικό 600.

ΕΜΠ: Φοιτητές (μαζί με τους… αιώνιους) 14.248 (12.836 προπτυχιακοί, 1.412 μεταπτυχιακοί), Σχολές 9, Καθηγητές 622.

Με βάση τα παραπάνω θα έλεγε κανείς ότι το Μετσόβιο είναι υποστελεχωμένο, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τη δική μου καταγγελία περί υπεράριθμων τμημάτων. Η απάντηση βρίσκεται στο ότι το ΜΙΤ έχει 34 σχολές και το Μετσόβιο 9. Πιό λεπτομερειακά, η κατανομή καθηγητών σε τμήματα είναι η εξής (νούμερα στο περίπου, οι ομότιμοι δεν μετρούνται). Σημειώνω ότι αρκετοί καθηγητές είναι μέλη σε περισσότερα από ένα τμήματα (π.χ. Biological Engineering and Biology or Chem Engineering) και μετρούνται διπλά ή τριπλά. Στην καταμέτρηση αφαιρώ τους lecturers γιατί δεν είναι (νομίζω) εξελίξιμοι.

ΜΙΤ (http://www.mit.edu/education/)

Aeronautics and Astronautics 80 -19 lecturers – 17 emeriti = 44
Anthropology 7 professors, 3 lecturers
Architecture 33 professors
Biological Engineering 40 prof.
Biology 65
Brain and Cognitive Sciences 47
Business (Management) ?
Chemical Engineering 36 professors
Chemistry 33
Civil and environmental Eng. 43 prof., 13 lecturers
Comparative media studies 7
Earth, Atmospheric, Planetary Sci 37 prof, 10 lecturers
Economics 40
Electrical Engineering & Comp Sci 182 – 38 emeritus = 144 (includes visiting prof)
Engineering Systems Division 56 – 5 lecturers= 51
Foreign Languages and Literat 9 prof, plus many lecturers
Health Sciences and Tech 62 all over Boston, but only 15 are at MIT
History 20 (professors and lecturers)
Linguistics 21 prof
Literature 18
Materials Sci and Eng 40 prof
Mathematics 65 prof
Mechanical Eng 92
Media Arts and Sciences 32
Music and Theater 18 + 16 = 34 prof and lecturers
Nuclear Science and Eng 25
Physics 123 – 36 emeriti – 5 senior Res Scientists = 82
Political Science 25
Science, Tech, Society 12
Urban Studies and Planning 73- 7 emeriti – 17 lecturers – 4 visiting = 45
Writing and Humanistic Studies 10 professors + many lecturers

Μετσόβιο (http://www.ntua.gr/gr_academics/index.htm):

Πολιτικών Μηχανικών ? (η ιστοσελίδα δε λειτουργεί)
Μηχανολόγων 41
Ηλεκτρολόγων & Μηχ. Υπολογιστών 86
Αρχιτεκτόνων 102
Χημικών Μηχανικών 89
Αγρονόμων & Τοπογράφων 52
Μηχανικών Μεταλλείων και Μεταλλουργών 45
Ναυπηγών 26
Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών 124

Σχόλια:

1. Το ΜΙΤ δεν είναι απλώς ένα πολυτεχνείο αλλά κανονικό πανεπιστήμιο. Υπάρχουν τμήματα βασικών επιστημών αλλά και ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Επομένως η σύγκριση δεν είναι τόσο απλή.

2. Η κατανομή μελών ΔΕΠ σε τμήματα στο ΕΜΠ δεν μου φαίνεται ορθολογική. Λέω ξανά ότι 89 μέλη ΔΕΠ είναι ανήκουστα για τμήμα Χημικών Μηχανικών. Ακόμα περισσότερο τα 100 των Αρχιτεκτόνων.

3. Το Μετσόβιο έχει πραγματικά υπέρογκο αριθμό φοιτητών. Υπολογίζω 250-300 φοιτητές ανά σχολή ανά έτος. Ακόμα και με ένα 30% ανενεργών φοιτητών, πάλι μιλάμε για πολύ μεγάλες τάξεις. Δικαιολογεί αυτό το μεγάλο αριθμό μελών ΔΕΠ σε ορισμένες σχολές; Δε νομίζω. Ορισμένες εργασίες είναι ανάλογες του αριθμού φοιτητών (εξέταση γραπτών, εργαστήρια) αλλά άλλες δεν είναι. Διάλεξη σε 20 φοιτητές και διάλεξη σε 80 φοιτητές είναι λίγο πολύ η ίδια δουλειά. Ύστερα, εργαστήρια και βαθμολόγηση γραπτών δεν είναι απαραίτητο να γίνονται από καθηγητές. Στην Αμερική αυτά γίνονται από μεταπτυχιακούς φοιτητές.

4. Στη σύγκριση ΜΙΤ και ΕΜΠ θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη και η ερευνητική παραγωγή των μελών ΔΕΠ. Εκεί δυστυχώς το ΕΜΠ δεν τα πάει καθόλου καλά. Μπορεί το τμήμα Φυσικής του ΜΙΤ να έχει 82 καθηγητές (νομίζω είναι το πολυπληθέστερο στην Αμερική) αλλά αν παράγει έρευνα, χαλάλι του. Δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση με τη ΣΕΜΦΕ του Μετσοβίου.

5. Η ΣΕΜΦΕ είναι μιά πονεμένη ιστορία. Εδώ και αρκετό καιρό δίνει αυτόνομα πτυχία. Όμως οι απόφοιτοί της δεν έχουν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Δεν είναι ούτε μηχανικοί, ούτε φυσικοί, ούτε τίποτα. Πρόκειται για σκανδαλώδη ανευθυνότητα τόσο από το ΕΜΠ όσο και από το Υπουργείο Παιδείας. Θα ήταν πιό λογικό να σπάσει η ΣΕΜΦΕ σε εξειδικευμένα τμήματα: Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, κτλ. που θα δίνουν πτυχία ισότιμα με αυτά των φυσικομαθηματικών σχολών.

Τα παραπάνω φανερώνουν ότι η φύση και η δομή του Μετσοβίου πρέπει να επανεξεταστούν από μηδενική βάση. Δεν αρκεί η αξιολόγηση του κάθε τμήματος χωριστά αλλά ολόκληρου του ιδρύματος ως σύνολο. Ας γίνει μιά επιτροπή από τους διαπρεπέστερους Έλληνες μηχανικούς του εξωτερικού. Το πρόβλημα του επιστημονικού δυναμικού πρέπει να αντιμετωπιστεί. Κάθε μέλος ΔΕΠ πρέπει να επανακριθεί. Αυτοί που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις ενός ελίτ ιδρύματος ας μετακινηθούν σε άλλα (περιφερειακά) πανεπιστήμια. Ο τρόπος διοίκησης πρέπει να αλλάξει κατά τα πρότυπα του ΜΙΤ ή της Ecole Polytechnique ή άλλων ελίτ ιδρυμάτων (και ο κ. Λουκάκης ορθώς εξέθεσε την τεράστια διαφορά που υπάρχει στον τρόπο διοίκησης. Νομίζω εκεί έγκειται η πηγή των δεινών του ελληνικού πανεπιστημίου). Στη θέση του πρύτανη, των αντιπρυτάνεων, και των προέδρων τμημάτων να στρατολογηθούν διαπρεπείς μηχανικοί από το εξωτερικό.

Η πρωτοβουλία για μιά τέτοια αναδιοργάνωση δεν πρόκειται ποτέ να προέλθει από το ίδιο το ΕΜΠ. Θα πρέπει να προέλθει αναγκαστικά από την πολιτική ηγεσία. Όμως τέτοια ηγεσία δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Οπότε, ας συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε.

Advertisements