Επιστρέφω σ’ένα ζήτημα που ο Θέμης είχε ήδη αντιμετωπίσει στις προτάσεις του στο Προσχέδιο για ριζικά νέο Νόμο-Πλαίσιο για τα πανεπιστήμια στις 17 Σεπτεμβρίου (εκδοχή 2). Στο κεφάλαιο 13 αναφέρεται στην ανάγκη για διευθέτηση του διδακτικού φόρτου εργασίας των μελών ΔΕΠ σε κάτι πιο… ρεαλιστικό για τα ακαδημαϊκά δεδομένα.

Συμφωνώ με τις προτάσεις του και συνιστώ σε όποιον δεν τις έχει διαβάσει ήδη να το κάνει, αλλά θα ήθελα να ρωτήσω μήπως αξίζει να πάμε ένα βήμα ακόμα παραπέρα για την ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου του πανεπιστημιακού διδασκάλου.

Αναρωτιέμαι μήπως θα ήταν δόκιμη η μετατροπή της υπάρχουσας κατάστασης πλήρους απασχόλησης σε μερική και η σύσταση μιας νέας κατηγορίας «πλήρους απασχόλησης» με ασυμβίβαστη την εξωπανεπιστημιακή δραστηριότητα και σημαντικά αυξημένες απολαβές και αρμοδιότητες.

Όπως παρατήρησε κι ο Θέμης (σημείωση 11) οι ώρες που προβλέπει ο νόμος σήμερα είναι υπερβολικά λίγες και ουσιαστικά είναι προσβολή για τον ίδιο τον όρο «πλήρης απασχόληση» που υποτίθεται καλύπτει [σχεδόν] ολόκληρη την επαγγελματική δραστηριότητα ενός εργαζομένου. Με άλλα λόγια το δημόσιο πανεπιστήμιο πολλές φορές καταντάει «πάρεργο» (συμπέρασμα που έβγαλε και το ΕΛΙΑΜΕΠ!) ορισμένων καθηγητών που περιμένουν την ώρα της ημέρας που θα κάνουν το ελεύθερο επάγγελμά τους.

Η μετατροπή της πλήρους απασχόλησης του σήμερα σε μερική απασχόληση, έστω και χωρίς άλλη αλλαγή (πέρα απ’τις απαραίτητες που προτείνει ο Θέμης), θα σήμαινε αναβάθμιση του διδακτικού-ερευνητικού έργου σε τουλάχιστον αποδεκτά επίπεδα, εναρμονίζοντας την κατάσταση με τους συναδέλφους του εξωτερικού.

Η [πραγματική] πλήρης απασχόληση με αυξημένες αποδοχές (140-150%) σε σχέση με σήμερα, δυνατότητα εκλογής στις ανώτατες διοικητικές θέσεις (Διευθυντής Εργαστηρίου-Κλινικής, Πρόεδρος Τμήματος, Κοσμήτορας Σχολής, κλπ), και ασυμβίβαστο με εξωπανεπιστημιακή απασχόληση να δίδεται σε αυτούς που θέλουν να αφιερωθούν στην πανεπιστημιακή-ερευνητική καριέρα.

Γενικά είμαι πολέμιος των θεσμοθετημένων «ασυμβιβάστων», αλλά το παραπάνω μέτρο ίσως να βοηθούσε να ξεχωρίσουν οι επιλογές εκείνων των μελών ΔΕΠ που θέλουν πραγματικά ακαδημαϊκή καριέρα (πλήρης απασχόληση), απ’αυτών που ενδιαφέρονται απλά να βοηθήσουν το πανεπιστήμιο (μερική απασχόληση) διατηρώντας την εξωπανεπιστημιακή τους απασχόληση.

Γνώμες;

ΥΓ. Παρεμπιπτόντως, Θέμη, περιμένουμε και την version 3 των προτάσεών σου! :)

Advertisements