Ορμώμενος από το σχόλιο του Rebel@work, προτείνω να συζητήσουμε επισταμένα την κατά κόρον χρησιμοποιούμενη έννοια της αξιοκρατίας.

1. Έχει η αξιοκρατία ιδεολογικό χρώμα; Είναι δεξιά ή αριστερή; Ταιριάζει στο φιλελευθερισμό, στο σοσιαλισμό ή στον κομμουνισμό; Ή είναι αξία υπερ-ιδεολογική, αν προτιμάτε «απολιτίκ», όπως η εντιμότητα και η δικαιοσύνη;

2. Είναι αξιοκρατικό να λαμβάνονται υπ’ όψη μόνο οι επιδόσεις (π.χ. δημοσιεύσεις, βαθμοί πανελληνίων, κτλ) ή και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτές επιτυγχάνονται;

Ειδικά για θέματα που απασχολούν το παρόν ιστολόγιο:

α) Προσλήψεις μελών ΔΕΠ. Πείτε ότι υπάρχει ένας υποψήφιος Α με διδακτορικό από καλό ξένο πανεπιστήμιο και ένας υποψήφιος Β με διδακτορικό από ελληνικό πανεπιστήμιο. Ο Α έχει 5 δημοσιεύσεις και ο Β 3, ας πούμε όλες ισότιμες. Αν κάποιος επιχειρηματολογήσει ότι οι 3 δημοσιεύσεις του Β αξίζουν περισσότερο από τις 5 του Α, ένεκα των αντιξοοτήτων που συνάντησε στην έρευνά του, θα το δεχτείτε;

β) Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο γίνεται με βάση τις επιδόσεις και μόνο. Δεν λαμβάνεται υπ’ όψη αν ο μαθητής πήγε φροντιστήριο, και η εν γένει οικονομική κατάστασή του. Είναι αυτό πραγματικά αξιοκρατικό; Θα μπορούσε κανείς εύλογα να ισχυριστεί ότι το 16 ενός παιδιού από εργατική οικογένεια ισοδυναμεί π.χ. με το 18 ενός παιδιού από μεγαλοαστική οικογένεια. Μήπως θα έπρεπε να δίνεται κάποιο μπόνους στα παιδιά από μη προνομιούχες οικογένειες, στο πρότυπο του affirmative action που υπάρχει στην Αμερική; (Με την προϋπόθεση φυσικά να βρεθεί αξιόπιστο κριτήριο που να αντανακλά την οικονομική κατάσταση της οικογένειας.) Φυσικά αυτή η ιδέα θα γίνει πολύ δύσκολα αποδεκτή από τη μεσαία τάξη. Αλλά αυτό θα ήταν πραγματικά αριστερή πολιτική, όχι το να ρίχνεις τον πήχυ για όλους αδιακρίτως και να βάζεις στα πανεπιστήμια παιδιά του 3 και του 4. Βέβαια, οι μεταγραφές στην ουσία ισοδυναμούν με ένα μπόνους για τις ασθενέστερες τάξεις, αυτούς τέλος πάντων που πιάνει ο νόμος περί μεταγραφών (δεν θυμάμαι ποιοί ακριβώς είναι τώρα οι κανόνες). Αλλά δημιουργεί αρκετά προβλήματα. Μήπως θα ήταν καλύτερα να δίνεται ένα μπόνους, π.χ. 500-2000 μόρια, ανάλογα με την οικονομική κατάσταση του μαθητή;

Συζητήστε.

About these ads